Translate

onsdag 23 juli 2014

Spännande iakttagelser, Kökar-Jurmo

Idag var det start från Kökar kl. 9.20. Vi fick nästan genast dra upp seglen. Sen hade vi fin segling i god fart, kring 7 knop, ända fram till Jurmo. Vinden var nordlig 3-7 m/s. Det var soligt och fint väder, men vinden var uppfriskande sval efter alla varma dagar. Havet ser ställvis rätt hemskt ut, på grund av algblomningen.

Fin segling idag :-)
Halvvägs till Jurmo gjorde vi två pizzor, en salami- och en skinkpizza. Det var gott! Medan vi gjorde pizzorna hann vi se både säl, på långt avstånd, och tobisgrissla. Rutten till Jurmo var fin. Jag tog massor med foton. Vi var framme på Jurmo kl. 14.30.

Café/butiken på Jurmo hade fyllt både väggar och tak med flaskor. Lunch åt vi på JurmoInn, som hade riktigt gott skärgårdsbord. Sen köpte vi lax i i butiken, den äter vi i morgon.

Vi tog en promenad på Jurmo, besteg Högberget och besåg skeppet i Jurmo kapell.

Jag tog en joggingtur och beundrade den speciella naturen. Kändes som om jag var i Irland.

Vattnet var inte alls lika rent som i Helsö hamn. Stora flak med ruttna alger flöt kring bryggan. Så egentligen hade man ingen lust att bada. På kvällen tog jag ändå en joggingrunda, medan Basti och Wilma tog en promenad på den steniga stranden. Så jag var tvungen att ta ett kvällsdopp i det geggiga havet. 

Utsikten från sittbrunnen var bedårande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar