Translate

tisdag 8 juli 2014

Firar Torsdag på Nagu, Högsåra-Nagu

Vi gick sent i säng, men Wilma överraskade oss med att stiga upp tidigt. Wilma och hennes nya kompisar lekte till kl.23.30 igår och ville fortsätta leken genast på morgonen. Basti och jag passade på att reda upp lite. Klockan 10.45 kom vi sen äntligen iväg, med sikte på Nagu. Där skulle vi fira farfars namnsdag.

Njuter av tillvaron.
Så skön segling, men ack så varmt. Tur vi har parasollet med :-)
Namnsdagsbarn i sikte!
Vi hade fin segling. Ostlig vind 5-9 m/s gav oss god fart, kring 7,5 knop då det gick som snabbast. Ibland var vi ändå tvungna att köra för motor, då vi kom i lä för holmarna. Det var livlig båttrafik och vi såg många landsvägsfärjor.

Solen gassade så det var riktigt varmt i sittbrunnen. Nästan plågsamt Wilma låg inne i Baie och läste Kalle Anka pocket. Jag styrde en stor del av dagen medan Basti satt i skuggan av parasollet. Idag avlade vi 25 sjömil.

Det var trångt på bryggan i Nagu.
Vi ankom till Nagu klockan 16.00. Det var rätt fullt i hamnen, men vi fick plats. Junia anlände strax efter och fick en plats på samma brygga. Vi tog genast en simtur och sen gick vi och tittade lite på handelsbodarna vid stranden. Det är en mysig hamn. Klockan 19 var det dags för en liten skål Junia, till Tors namnsdags ära. Sen blev vi bjudna på middag i restaurangen L´Escale.

Så vacker sommarflicka vi har :-) Wilma skålar för farfar.
Efter en god middag på L´Escale.

Till efterrätt tog vi dubbelespresso med Castalos, som lagrats på fat i mer än 10 år.
Wilma fick rabarberpannacotta.

Efter restaurangbesöket blev det lite shopping igen. Smarta affärsmän som förstår att hålla öppet så sent. Sen tog vi ett dopp i havet. Där efter samlades vi alla på Baie för en kopp kaffe och te innan vi kröp till kojs.

Wilma skall hängas på tork efter kvällsdopp, eller snarast nattdopp :-)