Translate

söndag 6 juli 2014

Baie i Hangö trots Regattan, Vrakholmen-Hangö

Klockan hann bli 10.30 innan vi kom oss iväg. Vinden var frisk så det var lite besvärligt att komma iväg från bryggan men vi gjorde som Basti planerat så det gick bra. Sen hade vi en fantastiskt fin seglats. Vinden var ostlig 6-11 m/s så vi hade god fart. Dagens fartrekord blev 7,5 knop, trots tung last.

Vi ses igen Vrakholmen!

Notera skepparens stiliga mössa från Kos :-)

Sen pinade vinden förstås extra på då vi skulle ta ner seglen. Så vi tog oss nästan in till hamnen då vi plötsligt fick en lucka så jag hann ta ner storseglet. Sen fanns det naturligtvis ont om plats i hamnen, men vi fick en sidlänges båtplats på Smultronholmen. Precis intill den lilla färjan som kör i land.

Sen blev det lunch, en smarrig ärtsoppa, och glass i parken till efterrätt. Det var så mycket folk på plats, fast de flesta redan åkt. Så det var svårt att få iväg sms. Det gick knappt att ens komma fram med telefon. Något internet kunde vi inte ens drömma om.

Wilma och Basti hoppade bort kalorierna efter glassen.
Klockan 18 kom mommo och moffa på besök. Wilma hade gjort en dippsås som hon bjöd till Grissinis. Därtill drack vi saft och skumppa. Sen åt vi gott på Hangö Port, restaurangen på Smultronholmen. Servitören där var nästan som om han tappat talförmågan, han var väl trött efter regattan.

Wilma bjöd oss på smarrig dippsås till Grissinis.Hon är en riktig mästare på att göra dippsåser :-)
För efterrätt gick vi till parken igen. Det var extra trevligt för Wilma eftersom glasskiosken där även hade glutenfri strut. Så tog vi en kort promenad i Hangö innan vi drack te och spelade kort på båten. Klockan 21.30 åkte mommo och moffa hem igen. Då tog vi en dusch i hamnen. Rätt så hyffsad dusch, men spåren efter regattan märktes även där. Men det var skönt med en dusch. Efter det gick vi alla i säng.

Basti konstaterade att vi måste starta tidigt imorgon för annars kan det bli svårt att komma bort, på grund av vindarna. Så det blir tidig start imorgon. God natt!

Vi besökte Tommens Market och fick en pratstund med Tommen :-)