Translate

fredag 11 juli 2014

Njuter i Houtskär, Korpo-Houtskär

Vi njöt av morgonen och gjorde alla morgonbestyr i sakta mak. Klockan hann bli 11.20 innan vi kastade loss från Korpo. Idag hade vi Houtskär, Näsby hamn, som etappmål. Basti och jag har varit där med bil, men det är länge sedan.

Vi drog genast upp förseglet och kunde segla hela första timmen. Vinden, ostlig 3-4 m/s, var till att börja med rätt kall. Solen värmde ändå skönt.

Här är vi i det smala sundet. Inte så mycket båttrafik i dag.

Sen fick vi köra den andra timmen för motor. Vi körde genom ett långt smalt sund. Klockan 13.30 var vi framme i Houtskär. Efter lunch tog vi en promenad i byn.

Vi spelade minigolf i byn, nio hål. Lagom lång bana, tycker jag.

Skeppet i kyrkan var lika fint som jag minns det.

Grannarna i hamnen beundrade vårt system med parasollet. Det ger bra skydd för solen. Basti bytte erfarenheter med grannen till babord. Dom har en likadan Bavaria som vi.
Parasollet är instucket i vinschen :-)

Sen blev det simning från Baie. Så härligt väder! Plötsligt då vi alla tre plaskar omkring i vattnet åker båda Bavariorna in i bryggan. Bojen verkar ge med sig. Så det mixtras och justeras tills allt verkar ok. Får se om vi får mer problem. Nu har klockan redan hunnit bli nio och allt är lugnt så här långt. Nu blir det kvällsdopp!