Translate

fredag 2 augusti 2013

Sommarväme i Rödjan

Fredag 2.8.2013 Rödjan

Vi sov på båten i natt, efter ett besök på vänners sommarställe i Hangö. Efter frukost vid niotiden körde Wilma och jag till mormor för att mata marsvinen. Basti stannade kvar på Baie för att fylla på färskvatten, ta ner Elias och annat som behövde göras innan avfärd.

Wilma och jag handlade mat på Jannes. Där mötte vi även Wilmas kompis Malin som skulle med på seglatsen. Då vi kom tillbaka till Baie var morbror Stefan redan på plats. Nu var hela gänget samlat. Klockan 11.30 kom vi oss iväg, men då vi var utanför Högholmen kom jag ihåg att datorn lämnat i bilen. Så vi vände om och hämtade den. Starten försinkades med cirka 40 minuter. Det var naturligtvis mitt fel, men alla tog det med ro.

Nu hann vi knappt kasta loss innan vi hissade seglen. Vi hade fin västlig vind, 4-6 m/s och 10 m/s i vindbyarna. Vi kunde segla i god fart nästan hela vägen fram till Rödjan. Väderprognosen lovade rätt frisk vind så seglatsen blev kort. Dagsetappen blev endast, 10 sjömil.

På Rödjan fick vi tag på rökt abborre och gös, så middagen blev riktigt hälsosam och god. Flickorna hittade en kompis till i hamnen. Flickorna simmade, rodde och lekte i skogen. Badvattnet är fortfarande kallt, fast vi nu har riktigt soligt och varmt väder. Äntligen riktig sommarvärme!

Stefan och Basti tog en promenad och utforskade naturstigen. De fick se både en häger och en kronhjort. På kvällen lade vi beslag på grillplatsen som ligger vackert på berget ovanför bryggan. Det var en lugn och fin kväll, ingen frisk vind. Stefan gjorde upp en brasa och då det började skymma grillade vi korv och rostbröd. Oj, vad maten smakade. Speciellt flickorna var hungriga efter dagens strapatser.

Det blev en lång dag för oss allesammans. Hoppas alla sover gott i natt.

En ny seglingsentusiast?

Flickorna var fullt sysselsatta hela dagen.

Vi väntade in skymningen innan vi satte grillkorven på glöden.