Translate

torsdag 18 juli 2013

Till Mariehamn i sällskap med Elin

Torsdag 18.7.2013 Östra hamnen, Mariehamn

Idag väcktes vi av väckarklockan kl.7.45. Då var det dags för morgondopp på Ytterholmen. Klockan nio startade vi mot Mariehamn. Fyra dagar senare än vi planerat. Förseningen beror främst på de friska vindarna som blåst de senaste dagarna. Besättningen på Baie har utökats med kusin Elin.

Vi startade i sol och svag sydvästlig vind. Avnjöt vår frukost i det vackra sommarvädret. Vinden var varmare än vad den varit på flera dagar.

Vid södra Seglinge drog vi upp båda seglen och gled fint fram ända till Segeslskär. Sen blev vinden så svag så vi körde en bit för motor. Sydost om Bergö hissade vi seglen igen och då seglade vi två sjömil i god fart. Sen körde vi till Lumparn, men väl där hissade vi åter igen upp seglen. Vädret var fantastiskt. Havet glittrade. Både Elin och Wilma sov, trots krängningen, trötta av den tidiga väckningen.

Vi seglade ända fram till Lemströms kanal i nordvästlig vind, 8-10 m/s. Topphastigheten var 8,2 knop. Tyvärr missade vi broöppningen med en hårsmån. Bron gick fast framför näsan på oss! Så vi blev tvungna att vänta en timme, till nästa broöppning.

Vi kastade ankar och tänkte avnjuta fika i lugn och ro. Elin och Wilma hade vaknat. Planen gick i stöpet. Vindbyarna uppnådde plötsligt hela 12,5 m/s så vi draggade. Snabbt avbröt vi fikat och drog upp ankaret.  Körde runt en stund och så äntligen öppnades bron så att vi fick köra in till Mariehamn. Klockan 15.30 låg vi vid bryggan efter en rätt lång dagsetapp, 33 sjömil.

I morgon blir det en blåsig dag. Hela 15 sekundmeter har utlovats. Då stannar vi tryggt i hamn.

På Baie finns det tid för kortspel.

Reklampaus: Bavaria 36.

Jag gillar linjer.

Nöjd kapten.

Detaljnörd!

Vädret var mycket bättre än vad vi hade förväntat oss.

Wilma njöt av att ha sällskap med på Baie.

Här går det undan!

Sju båtar hade vi efter oss genom Lemströms kanal.

Kan inte klaga på hamnens ståtliga mottagningskommittée. Fast den blev nog sur då den inte fick något ätbart.