Translate

torsdag 25 juli 2013

Stekt abborre i Berghamn

Torsdag 25.7.2013, Birsskär

Klockan 10.55 startade vi från Korpström. Dagens etappmål var ännu oklart, vi beslöt oss för att ta dagen som den kommer. Vädret var soligt och varmt. Svag västlig vind, 2-4m/s.

Vi beslöt oss ändå rätt snabbt för att äta lunch på Berghamn. Det var nästan stilltje då vi körde dit för motor. Svagt dis gjorde horisonten intressant. Jag var uppe på däck och fotograferade härligheten. Då insåg jag plötsligt att jag glömt ladda systemkameran medan vi var i Korpoström, suck. Får se hur länge batteriet räcker.

Väl framme klockan 12.25 kastade vi ankar och rodde i hamn. Där köpte vi tre abborrar som byxades och som vi sedan stekte på båten. Mums! Vilken fin lunch vi fick.

Då vi fortsatte färden klockan 15.15 hissade vi upp seglen i en fin psalmbok. Vinden hade nu tilltagit och var mellan 5-10m/s. Vi tog genast sikte på Birsskär och Stenskär. Då vi kom fram tänkte vi ta i hamn vid Stenskär, där man får el, men just då vi skulle angöra bryggan blev vindbyarna så friska att vi beslöt oss för att istället gå till Birsskär som var i lä. Tur var det! Vindbyarna förde båten som tog platsen vi lämnade sidlänges och den låg länge intrasslad i övriga båtars linor.

Under tiden angjorde vi i lugn och ro bryggan vid Birsskär. Klockan 17.30 var Baie förtöjd och då rodde vi genast med vår lilla gummibåt över till Stenskär. Där vandrade vi runt en stund och sedan köpte vi nypotatis och frilandsgurka från boden. Där efter intog vi middag på båten och sedan gick vi en kvällspromenad på Birsskär. Kvällen avslutades med Repello.

Idag har vi avlagt 17 sjömil.

Varmt och disigt.

Linjer :-)

Fiskgjusen har valt en tjusig plats för sitt bo.