Translate

söndag 7 juli 2013

Rosala - första etappmålet

7.7.2013 Byviken, Rosala

Så har äntligen vår semesterseglats börjat. Igår stuvade vi in all last i Baie och sysselsatte oss med förberedelser inför vår avfärd. Basti fixade radions antenn med morfars hjälp. Nu har vi en radio med bra ljud i Baie. Det känns riktigt bra.

Idag på morgonen begav vi oss ut på böljan den blå igen. Vår seglats började klockan 9.20 i motvind, nordvästlig svag vind. Vädret var soligt och himlen klarblå. Det gäller att komma ihåg solkrämen i detta fantastiska väder. Det känns att huden varit utsatt för väder och vind hela dagen. Segling är ingen hälsosam sport.

Efter en stadig lunch rundade vi Tulludden vid 13-tiden. Sen blev det segling av med både genuan och storen hissad. Vi hade västlig vind 6-8m/s. Farten var god, 7 knop. Efter ca en och en halv timmes segling fick vi köra för motor ända fram till Rosala. Klockan 17.20 ankrade vi vid slutmålet.

Det blev en rätt lång dag idag. Vi avlade 42 sjömil. Främst för att vi inte ville stanna i Hangö då Regattan pågår. Det hade knappast ens funnits plats för oss i hamnen. Glädjande nyheter är att idag har vår navigator fungerat felfritt. Problemen vi hade tidigare löste sig med den nya sladden. Skönt att det löste sig så enkelt.

Väderleksprognosen lovar nordlig vind 14m/s i morgon så vi har ankrat i lä inne i Byviken. Precis mitt emot Rosala hamn. Vi kommer troligtvis att stanna här även hela morgondagen, på grund av den friska vinden.

Nu på kvällen blev vi bjudna på middag av våra Kyrkslättgrannar. Barnen lekte och badade i det varma vattnet. Allting var helt perfekt.

Vi fick ankra Baie i Byaviken och ro iland med Elias.

Våra grannar har sommarvilla precis mitt emot Rosala hamn.