Translate

lördag 20 juli 2013

Returen till Kumlinge

Lördag 20.7.2013 Kumlinge

Äntligen mojnade vinden så vi kunde ta oss tillbaka till Kumlinge. Klockan 16.15 kastade vi Baie loss från Mariehamn och tog sikte på öppningen av Lemströms kanal klockan 17. Det visade sig vara en onödigt tidig start. Vi kunde ha väntat litet till i hamnen. Men alla var ivriga att komma tillbaks till Kumlinge. Så nu fick vi vänta lite vid kanalen istället.

Efter kanalen drog vi upp seglen i Lumparn och sedan seglade vi ända fram till Ängösund. Vi hade nordvästlig vind, 7-10m/s. Så det gick undan även idag! Vid Ängösund startade vi motorn och körde med seglen uppe till Bergö. Då blev det köttbullar och knackkorv med senap och ketchup till lunch, i duggregnet ute i sittbrunnen. Sen släckte vi motorn vid Segelskär och seglade fram till södra Seglinge. Från Seglinge körde vi fram till Ytterholmen för motor.

Det småregnade hela vägen, men hela besättningen var rätt mycket uppe i sittbrunnen. Mysigt småregn.

Då vi var vid Seglinge skulle jag tända lantärnorna, så som övriga båtar som var i farten. Alla lampor lyste en liten stund, men så gick lampan i fören sönder. Vi måste komma ihåg att byta ut den då vi kommer tillbaka till civilisationen. Klockan 22.15 kastade vi ankar söder om Ytterholmen. Snart skall vinden friska till igen, skönt att vi kom fram innan dess.

Trängseln vid Lemströms kanal var något mindre än vid vår ankomst. Det var ändå rätt många båtar i farten, trots det murriga vädret.

Vädret ställer krav på klädseln. Tur har vi gott om varma kläder med ombord.

Wilma och Elin gick in i värmen en stund, men kom sedan ut i sittbrunnen igen.