Translate

onsdag 24 juli 2013

Hemresan börjar

Onsdag 24.7.2013 Korpoström

Klockan 8 hade vi väckning inför starten mot Korpström. Nu skall vi ta oss hemåt i sakta mak. Basti fick loss ankaret som vi trodde var förlorat på grund av den friska vinden de senaste dagarna. Wilma vinkade ledsamt adjö till Kumlinge och gick sedan tillbaka till sängs.

Vinden var rätt svag, nordvästlig 3-5 m/s. Baie seglade fint, undantagsvis vissa korta sträckor där vi tog hjälp av motorn. Vädret var varmare än på länge, fastän vi höll rockarna på. Till lunch åt vi morotsplättar med hjortronsylt. Mums! Henrika hade försett oss med både hjortron och plättar. Det var första gången vi använde ugnen, den verkar bra.

Klockan 14 var vi framme vid Korpoström.

Wilma fångade strömming på bryggan tillsammans med andra barn. Därefter tog vi oss en efterlängtad dusch innan vi gick på restaurangen. Vi var inte riktigt lika nöjda med maten som senaste gång. Fast inget är väl lika bra andra gången J Efter maten fortsatte Wilma fånga fisk medan vi vuxna pratade med våra grannar, som också har Ekenäs som slutmål. Vi fick lite tips om trevliga hamnar. Får se vart vi tar oss imorgon.

Idag har vi avlagt 27 sjömil. Badvattnet är 15 grader varmt, hoppas vi får uppleva varmare badvatten ännu i sommar.

Wilma låg i kojen fram till klockan 11.

Wilmas lektyr denna sommar.

Ovanligt kaos i sittbrunnen idag.

Ett fantastiskt hjälpmedel för mig som besväras av tennisarmbåge, igen, suck.