Translate

lördag 27 juli 2013

Hemfärd i vackert väder

Lördag 27.7.2013 Ekenäs

Klockan 8 började hemfärden. Det var soligt väder och vindstilla. Idag hade vi det varmaste vädret under hela vår seglats.

Idag såg vi en fiskgjuse igen. Dom gillar visst spektakulära bostadslägen.

Vi körde för motor ända fram till klockan 12 då vi kom Tulludden. Där drog vi upp seglen, men fick efter en kort stund köra för motor igen. Vi hade västlig vind 3-4m/s. Vid Hastö Busö drog vi upp seglen ännu en gång, men vinden var fortfarande svag så efter ett tag körde vi för motor. Wilma längtade efter att få komma i land, så vi ville inte göra väntan så lång.

Dagsetappen blev ju rätt lång ändå idag, 44 sjömil. Vi har bott på båten i tre veckor, så det är skönt för oss alla att få fast mark under fötterna igen.

Då vi hade knappa 15 minuter kvar tills vi kom i hamn blev jag biten av en jordgeting! Aj, vad det gjorde ont. Länge. Jag tycker att jordgetingar skall hålla sig på land och inte ute till havs!

Klockan 15.50 var vi förtöjda i hemmahamnen och då hämtade morfar oss med bilen. Så tillbringade vi kvällen med mormor och morfar; simmade, åt god mat och hade trevlig samvaro. Nu är vi i Baie och skall snart gå till kojs. Imorgon får vi stuva ihop alla våra grejer och köra hem till Kyrkslätt. Det skall bli roligt att komma hem J

Så lugnt väder idag, ofattbart efter alla blåsiga dagar vi upplevt under vår seglats.

En fiskgjuse som valt ett bo med havsutsikt.

Det var rätt mycket trafik idag.

En hägring - fyren på Bengtskär.

Wilma övningssover i soffan. Ikväll är vi alla rätt matta.