Translate

måndag 15 juli 2013

Dagsutflykt till Enklinge

Måndag 5.7.2103 Kumlinge

Då väderleksprognosen sade att vi skulle ha motvind, tog vi oss inte till Mariehamn. Istället blev det en dagsutflykt till Enklinge. Vi startade vid 11-tiden och körde en bit för motor. Vid Kärresgrynna drog vi ut genuan. Så tog den sydsydostliga vinden oss till Enklinge. Vindhastigheten var 7-8 m/s.

Väl framme på Enklinge lade vi oss längs med bryggan och tog en massa plats J Åt en god lunch och promenerade sen cirka 1,2 kilometer upp till gamlafarmor Greta på äldreboendet. Hon blev glad av att se oss, det var ett tag sedan sist.

Klockan 16.50 startade vi tillbaks mot Kumlinge. Wilma hade bråttom tillbaka, längtade efter kusin Elin som skall komma ännu ikväll. Vi körde för motor hela vägen. Det blåste sydvästlig vind mellan 7-8 sekundmeter.

Totalt har vi avlagt cirka 19,5 sjömil idag. Det var skönt att vara ute till sjöss igen. Fast kallt var det i vinden, men vi har ju kläder för alla väder som tur är.

Skönt att segla igen!

Ganska tomt i Enklinge gästhamn då vi kom. Då vi for ankom fler segelbåtar.

På vägen till Greta gick vi naturligtvis via butiken och köpte glass.