Translate

fredag 26 juli 2013

Äter gott på Farmors Café

Fredag 26.7.2013 Högsåra

Efter att ha beslutat oss för att ta sikte på Högsåra kom vi iväg klockan 10.30. Det var soligt och nästan vindstilla, endast svag västlig vind. Så vi körde för motor ända fram till Västra Dömmaskär där vi hissade seglen. Då hade vi en vind omkring 4m/s.

Ett par timmar innan vi kom till Högsåra skickade jag ett sms till mommo och frågade om hon och moffa kunde tänka sig att hoppa i bilen och möta oss vid Högsåra. Det kunde de J

Vid Högsårafjärden fick vi riktigt god fart och kom upp i 7,2 knop. Så vi seglade ända fram till Högsåra. Väl framme simmade vi, tog en promenad efter glass till Farmors café och så tog vi en dusch i hamnens enda dusch. Duschutrymmet var städat och fint. Något förvånade då det finns bara en dusch, men 50 båtplatser.

Klockan 17.50 kom mina mommo och moffa i land med färjan. Vi satt en stund i Baie innan vi promenerade till Farmors Café för middag. Där åt vi en helt underbart god middag och Wilma tog en jordgubbstårta till efterrätt. Här på farmors Café fick vi nog semesterns hittills godaste biff, så fint grillad! Hit måste vi komma igen.

Sen tog vi en promenad tillbaka till Baie. Där kokade vi kaffe och te som vi avnjöt med långmunkar som mommo och moffa hade med. Wilma orkade ännu med en hembakt semla som vi köpte i hamnen. Sen blev det kortspel, Maja, för hela slanten. Ända tills det var dags för mommo och moffa att ta sig tillbaka till färjan för resan hem till Ekenäs.

Dagsetappen blev 14 sjömil. I morgon bär det av till Ekenäs. Satsar på att komma iväg rätt tidigt. Får se om det lyckas :-)

Utan Elias, efter Räddningsbåten Elias, hade det många gånger varit svårt att ta sig i land i sommarens friska vindar.

Basti putsar Baie medan jag styr.

Wilma njuter av smarrig macka med gurka från Stenskär.
Plats för vila i Farmors Café.

Mysigt dukat för matgäster som vill äta inomhus, Farmors Café.

Hunden Tosca blev kompis med Wilma.

Mormor och morfar inväntar middagen på farmors Café.
Mormor har fotograferat Baies besättning.